Pagina's

maandag 23 september 2013

Een Kerst-boekkaart

Vandaag is het gezellig mijn beurt weer om iets te laten zien en te vertellen, neem er vooral lekker koffie of thee bij want het is een heel verhaal met veel foto's geworden.
Wat is het toch leuk werk, een boekkaart maken. Deze was al te bewonderen tijdens het Creaweekend in Rijswijk waar ik 'm mee naar toe had genomen en nu dus hier op het blog.


Het achtergrondpapier komt uit het Winter Paper bloc van Joy!crafts, dit staat op het moment niet in de webwinkel maar er zijn wel hele mooie andere kleine papierblokjes die voor z'n boekje prima geschikt zijn.


De pareltjes-ster is een kant en klare van Marianne Design, prachtige variaties staan er op en ze zijn heel gemakkelijk in gebruik.


De ster is een Craftables snijmal van Marianne Design die ik uit cardstock heb gesneden en aan de randjes geïnkt heb met Frayed Burlap.


Ook de brievenbus is van Marianne Design. Ik heb 'm gesneden uit papier uit hetzelfde blokje als de achtergrond. De brieven heb ik uit cardstock gestanst en met distress-inkt kleur gegeven.


En dan de bloemen, ze blijven leuk om te maken. Gewoon neutraal cardstock en de Floral Flourishes bloem 5 van Noor!Design, daarna bewerken met Distress Ink Aged Mahogany, opkreukelen en voorzichtig openvouwen en je krijgt dit resultaat.
De hulsttakjes zijn gemaakt met een pons van Nellie Snellen.


Het plaatje vind ik een schatje en zit op Knipvel Vintage Christmas van Marianne Design. Ik heb het plaatje gezet in een frame gemaakt met een Ovale Passepartout mal ook weer van Marianne Design.
De tekst "Vintage Christmas" komt van hetzelfde knipvel als het plaatje.


Ook de binnenkant heeft de nodige aandacht gekregen.
Om de bladzijden te maken heb ik 4 stukjes cardstock gemaakt, twee van .. x 6 cm en twee van .. x 6 cm. Deze heb ik over de lengte om de halve cm gerild en daarna gevouwen. De hoeken in elkaar geschoven en boven en onder vast gemaakt bij iedere hoek. Daarna heb ik de buiten- en binnenranden geïnkt en klaar waren de bladzijden. Hierna ben ik gaan meten welke afmetingen mijn bladzijden hadden en heb de kaft aan alle zijden een halve centimeter groter gemaakt behalve de lange binnenzijde. Daar komen de bladzijden precies tegenaan. Voor de rug van de kaft heb ik de hoogte van de bladzijden in ruststand gemeten en precies even hoog gemaakt (bij mij 1 1/2 cm). Daarna ben ik de kaft aan de binnen- en buitenkant gaan bekleden met scrappapier. De stempel heb ik gezet voordat ik de bladzijden op de kaft heb geplakt.
Er kan iets in gestopt worden maar het hoeft natuurlijk niet.


Ik heb gekozen om het niet te doen en heb een memoblaadje gemaakt met behulp van de Collectables Tab met tekst NL die ik zelf iets heb aangepast. Omdat de mal vrij groot is heb ik een stukje cardstock gepakt in de maat die ik wilde en aan de perforatie-kant op de mal gelegd. Door de cuttlebug gehaald en de onder- en bovenkant zo gesneden dat het mooi uitkwam met het geperforeerde randje. De hoekjes heb ik minimaal bijgeknipt zodat ze niet helemaal strak en recht zijn.
Op het kaartje heb ik weer scrappapier uit het blogje geplakt en in de bovenhoeken dezelfde hulsttakjes als op de voorkant bij de bloemen gebruikt zijn met daarop bij ieder drie rode plakpareltjes.
De tekst is van het setje Cling stempels Celebrate the Season van Marianne Design. Deze heb ik omlijst met de kleinere snijmal die hoort bij de grotere ovale passepartoutmal die ik om het vintage plaatje heb gebruikt. Ook hier heb ik weer alle randjes geïnkt.


Het "bladzijden-gedeelte heb ik omlijst met een prachtige Creatables mal Anja's Vintage om het geheel er mooier uit te laten zien. Rechte randjes kunnen tenslotte best wel saai zijn.
In de hoeken heb ik kleine bloemen gezet die hetzelfde zijn als op de voorkant.
De stempel in het midden is de tweede van het setje Cling stempels Celebrate the Season en heb ik bewust niet gekleurd.


En dan als laatste nog even een foto van het zijaanzicht van dit projectje. Hier kan je mooi zien dat de muizentrapjes (die de kaart een boekkaart maken) echt op bladzijden lijken.

Alle gekleurde linken komen uit in de webwinkel van Kreatrends bij de genoemde artikelen. Heel handig als je er naar op zoek bent. Kijk ook eens verder rond in de webwinkel want er staan natuurlijk veel meer mooie dingen dan ik op deze boekkaart heb kunnen gebruiken (de ruimte is tenslotte beperkt).

Het was een aardig werkje maar wel heel erg leuk om te doen. Ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is zodat je ook lekker aan de slag kan. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Groetjes Henriëtte










9 opmerkingen:

  1. Nou, nou, nou, zeg, wat een supermooie creatie. Wat heb je hier veel tijd in gestoken. Ik kom ogen tekort. Complimenten! !
    Xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henriëtte, het is een ware beauty!! Supermooi gemaakt, en zoals Margreet zegt, het is te zien dat deze met zorg en geduld gemaakt is! En met een schitterend resultaat!

    Groetjes Richtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow wat een BEELDSCHOON boek heb je gemaakt, ik kijk mijn ogen uit er zijn zoveel details SUPERrrrr gedaan.
    Liefs Ghea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een tijd heb je hierin gestoken maar meid wat een schitterende creatie is het geworden, petje af. Ik wil dit ook nog "ooit" een keer maken, maar moet er dan wel ruim de tijd voor hebben maar ik vind deze beeldschoon!
    liefs Hanny♥
    http://tierelantijntjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henriette,
    Prachtige kaart, heel veel werk, super resultaat, liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal te gek. zo mooi en zo veel om te bekijken. En je hebt het prima uitgelegd. Vast en zeker voor vele weer nieuwe inspiratie.

    XX Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige boekkaart heb je gemaakt Henriette! Het is een heel werk maar dan heb je wel wat ;)
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. EEn pracht exemplaar zeg.. zo gaaf en mooi gemaakt.. echt een plaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAUW, wat prachtig, zoveel te zien op je kaart, super mooi!
    Een feest om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen